Khamis, 28 Oktober 2010

Andai Rasulullah s.a.w. Bersama Kita

wahai Rasulullah
di waktu ini
jikalau engkau hadir bertamu
pasti deras air matamu
melihat manusia yang tenggelam dalam hiburan...

wahai Rasulullah
nasfu kini seolah menjadi tuhan
harta dan pangkat pula meraih segala tumpuan
dilalaikan segala janji ketuhanan dan arahan Al-Quran
ibadah dirasa berat tidak tertahan
hidup tidak lagi berpandukan Al-Quran...

kasih dan ketenangan hilang dari perkahwinan
membawa sengsara tidak berkesudahan
suami dan isteri curang
tidak puas yang halal
berfoya mencari hubungan yang haram...

wahai Rasulullah
rumah kami pula semakin gersang dari solat juga zikir dan doa
hanya tarian, lagu dan hiburan melalaikan memenuhinya
dosa kami ibarat pepasir di pantai
namun ia dirasa ibarat hanya renjisan
taubat kami kurang kekesalan
tiada penghayatan...

wahai Rasulullah
hati kami terlalu berkarat
dipenuhi hitaman dosa
layakkah kami bersamamu?
layakkah kami untuk syafaatmu?

wahai Rasulullah
kami merindui kehidupan bersamamu
oleh itu
inilah janji kami untuk kembali
berusaha agar berada di sisimu
dipohon syafaatmu
kami tidak mahu lupai jasa dan kesukaranmu
akan kami genggam erat ajaranmu
menjunjung hukum tuhan dalam kehidupan
akan kami tempuhi perlawanan nafsu
dan mengisi diri dengan ilmu serta iman
dengan itu
kami berdoa agar kuat menghadapi saat kematian...

terimalah kami sebagai umatmu wahai Rasulullah
walau air matamu mengalir kerana kealpaan kami
selawat dan salam buat Rasulullah junjungan mulia
sesungguhnya engkau telah menyampaikan berita baik
dan balasan azab
agar kami sedar rezeki kami tidak akan diperolehi oleh orang lain
maka hati kami tenteram tanpa hasad dan dengki
agar kami sedari amal kami tidak boleh dilaksanakan oleh orang lain
maka kami wajib sibuk mengerjakannya..
belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman,
untuk tunduk hati mereka mengingati Allah (Al-Hadid : 16)

Pantun Seloka Aurat

“Tutup aurat satu tuntutan,
Dalam keluarga wajib tekankan,
Kalau keras hati gunalah rotan,
Demi melaksanakan perintah Tuhan.

Aurat ditutup mestilah lengkap,
Tudung litup termasuk skap,
Mini telekong pun orang cakap,
Elok dipandang tak payah pun ‘make up’.

Berbaju kurung bukanlah mengurung
Lebih elok jubah jika direnung,
Kaki pula eloklah bersarung,
Agar syaitan susah nak bertarung.

Kalau wanita menutup aurat,
Orang jahat tak berani ngorat,
Bahkan boleh menjadi ubat,
Orang memandang boleh bertaubat.

Pakaian modern memanglah hebat,
Harganya mahal walaupun ketat,
Walaupun cantik tetapi singkat,
Orang memakai pun nampak pusat.

Berseluar ketat baju pun ketat,
Jarangnya pulak boleh dilihat,
Orang yang memakai memanglah dipandang jahat,
Dimurka oleh Allah, Rasul dan para malaikat.

Apa yang aneh bila dipandang,
Lengan pendek tapi bertudung,
Nampak seperti orang yang kudung,
Mata memandang ketiak seperti ikan lolong

Lagilah aneh bila di fikir,
Baju kebaya tudung berukir,
Nampak dada iman terjungkir,
Kain terbelah peha terukir.

Bila ditanya kenapa begitu,
Dia kata fesyennya dah macam tu,
Di dalam hati niat tertentu,
Menggoda jantan sudahlah tentu.

Menutup aurat boleh berfesyen,
Tetapi jangan menunjuk eksyen,
Sesuaikan diri ikut profesyen,
Kalau dilaknat tak guna sesen.

Kalau nak “Make Up” biarlah padan,
Jangan terlebih bila berdandan,
Minyak wangi juga fikirkan,
Bedak dan gincu sekadar keperluan.

Kasut tinggi cuba jauhi,
Kerana ia melahirkan bunyi,
Boleh menarik perhatian lelaki,
Perbuatan ini dibenci Ilahi.

Apatah lagi menghentakkan kaki,
Menarik perhatian orang laki-laki,
Melenggok punggung membinasakan diri,
Ustaz melihat pun separuh mati.

Buat apa nak tayang jambul,
Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,
Mahkota disimpan tak jadi bisol,
Memakai tudung Islam tersimbol.

Selokaku ini bukanlah jahat,
Cuma saja mahu peringat,
Kepada semua para sahabat,
Terutama sekali rakan sejawat.

Kalau nak ikut nasihat ini,
Jangan bertangguh ubahlah diri,
Benda yang baik tak payah diuji,
Akan terserlah akhlak terpuji.

Kepada semua kawan lelaki,
Jangan tergelak wanita diperli,
Keluarga kita tak terkecuali,
Terutama sekali anak dan bini.

Sudahkah kita tanamkan iman,
Menutup aurat sepanjang badan,
Ke sana sini dilindungi Tuhan,
Keluarga menjadi contoh teladan.

Setakat ini seloka kami,
Harap dapat menghibur hati,
Apa yang baik hendaklah ikuti,
Kalau boleh besok amali

Pakai tudung tapi bertelanjang
Itulah gaya orang sekarang
Mana tidaknya, ukuran body semua terang-terang
Yang mana kendur yang mana tegang

Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

Dalam tiap perbuatan, kita mulakan dengan niat
Gitu juga bertudung, janganlah konon nak tunjuk taat
Alamat pahala lebur, dosa bertingkat-tingkat
Mentelah pula berfesyen tak kena tempat

Baik tak bertudung kalau hanya nak rosak imej
Walhal Islam suruh pakai yang sopan dan manis
Dah kalau takat pakaian ngalahkan pengemis
Atas tutup, bawah buka, ni apa punya jenis?

Kita memang hidup dalam era serba maju
Sungguhlah iman tak dinilai just ikut baju
Kalau bertudung tapi pakai yang ‘gitu-gitu’
Kita pun susah kenal, manusia ke hantu

Banyak salah faham bila mula bertudung
Maknanya no fesyen-fesyen only the baju kurung
No more pant suit, kebaya or kebarung
Dah kalau gitu lebih baik duduk berkurung

Bertudung bergaya biarlah yang sempurna
Tak jadi bahan kutuk, jangan pula menambah dosa
Pun tak usahlah juga terlebih gaya
Islam itu suka yang sederhana
renung2kan…slmt beramal..:)

dari Muhammad Syukri Al-Hafiz..

kenapa al-hamidi cheritera's??

mesti ramai yang tertanya-tanya kenapa blog ni letak nama al-hamidi cheritera...
kat facebook pun letak nama al-hamidi...
cheritera antum dah tahu kan...
okey..kita nak cakap pasal nama al-hamidi...
al-hamidi ni diambil dari abdul hamid..
tok wan ana sebelah abah...
dia meninggal dunia ketika umur abah 7 tahun...
kira ana tak sempat la nak hidup ngan beliau..
rupa bentuknya pun tak tahu...
sebab fotonya tak dak...
yang ana tahu beliau seorang yang hebat...
berketurunan pendekar siam..
tapi baka pendekar tu tak sampai pada ana..
kalau ada kan best..hehe..

beliau orang yang berharta...
tapi sayang hartanya dirampas oleh pihak tertentu selepas beliau pergi..
yang ada pada anaknya..

cuma keris-keris tok moyang..
hingga sekarang masih dalam jagaan abah..
beliau pergi menghadap ilahi ketika berumur 33 tahun...
muda kan..punca demam yang terlalu panas...
tanda ana sayang pada beliau lah ana guna namanya..
sekurang-kurangnya dapat mengingatinya..
insyaALLAH di akhirat kelak akan bertemu beliau dan
sama-sama menjejak kaki ke syurga..
amin..

Rabu, 27 Oktober 2010

Assalamualaikum...

teruja......
sangat-sangat teruja...
sebaaaaab......................
dapat masuk dunia blogger!!!
alhamdulillah......
ana ingin mengucapkan....
SELAMAT DATANG KE DUNIA BLOGGER!!
pada diri sendiri...hehe..(sebab xdak sapa nak wish kat ana)