Rabu, 3 November 2010

SPM vs Quran??

"di,ang pi la ngaji kat skola menengah. mbik spm. nanti kalau takdak spm tak boleh keja." nasihat b.kop kepada hadi.
"betoi tu di. ang dah tak boleh ngaji tahpis jangan dok paksa. rugi masa nanti."tok menyampuk...
"ang tu orang miskin.. kalau ang hafiz quran pun,orang akan pandang hina gak kalau ang tak dak spm..
tengok abang ang..balik dari mesir nanti tak tau nak jadi pa..bukan ada spm pun.."kata b.kop..
hadi tersengih-sengih tanpa membalas kata-kata tersebut..


ni kisah benar..
terjadi 2 minggu sebelum ana berlepas ke mesir..
hadi yang dimaksudkan adalah adik ana..
ada sapa-sapa setuju dengan kata-kata mangkok ni?
"kalau ang hafiz quran pun,orang akan pandang hina gak kalau ang tak dak spm"
spm lebih mulia dari Al-Quran?
orang yang hafiz quran tak dak spm boleh jadi hina?
ini dah gawat..
maknanya mangkok ni meletakkan taraf spm lebih tinggi dari Al-Quran..
apa yang mulia sangat spm ni....
kerana spm boleh dapat kerja?!
orang yang tak dak spm tak boleh dapat kerja?!
camtu?!
cuba habaq mai kat ana..
yang ramai-ramai penganggur kat malaysia ada spm tak??
ermmmmmmmmmmmmm....
ada kan..
malah di kalangan penganggur 2 pun ada yang lepasan dari universiti...
abis tu nak kata jugak yang spm tu lebih mulia dari Al-Quran?!
istighfar la banyak-banyak ye...
memang tak dinafikan spm tu penting..
tapi jangan letakkan spm tu sebagai pemberi sumber rezeki..
rezeki Allah yang tetapkan..
okey..
orang yang ngaji tahfiz pulak..
tahfiz swasta ye..
bukan tahfiz kerajaan...
ermmmm....
adakah masa depan diaorang gelap?!
tak boleh kerja?!
ermmmmmmmm...
ana nak backup....
sebab ana pun di kalangan tersebut..
setahu ana tak dak yang hafiz quran jadi penganggur..
tak penah dengar..
yang tak abih ngaji tu lain cerita la...
cuba fikir secara logik ye...
adakah Allah akan membiarkan hambaNya yang hafal kalamNya,
yang memelihara kalamNya hidup merempat??
cuba fikir...
para huffaz ni la yang akan membawa masyarakat kembali kepada Al-Quran...
jadi para huffaz jangan rendah diri kerana tak dak spm..
insyaALLAH Allah akan memelihara kita...
jangan kita berdiam diri bila orang merendahkan kalam Allah..
pertahankan..
kepada adik ana berusahalah...
jangan ang dok pikiaq kata-kata b.kop tu...
dia tu cuma jelous ja..
tak boleh tengok oghang berjaya...
okey na...
kita sambung len nanti...
nak pi kelas sat...
ok..
Assalamualaikum...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan