Jamaah Tabligh

Baru-baru ini saya ditegur oleh sahabat lama tentang ketidak terlibatan saya dalam jamaah Tabligh setelah sekian lama. Sedar atau tidak sudah hampir 8 tahun saya tidak terlibat. Hanya sekali dua dalam setahun saya hadir ke markaz Tabligh.

Saya mengenali jamaah ini seawal 13 tahun ketika masih belajar di madrasah Tahfiz. Sejujurnya saya tertarik dengan pentarbiyahan jamaah Tabligh. Pengorbanan merupakan tunjang kekuatan jemaah ini selain istiqamah dalam berdakwah di serata dunia tanpa mengenal erti penat lelah.

Point terpenting yang ingin saya katakan adalah mereka menutur perkataan yang baik, tidak diajar untuk berbalas kata-kata cerca dan memaki hamun ketika berhadapan dengan mad'u, tidak diajar dalam ceramah mereka menghentam puak itu dan puak ini, malah mereka saling menyalahi diri atas kekurangan usaha dalam berdakwah. Siangnya berdakwah bilhikmah, malamnya merintih memohon hidayah.

Tidak ada jamaah Islam yang sempurna. Masing-masing ada kekurangan. Masing-masing memainkan peranan. Hanya ini yang mampu saya coretkan. Teguran sahabat benar-benar menusuk dalam hati. InsyaAllah doakan supaya Allah memilih saya semula dalam usaha dakwah ini.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sejarah Imam-Imam Qiraat

Pantun Seloka Aurat

Kuliah Al-Quran wa Ulumihi bi Tanta